La processó del Silenci del dijous sant a les 23.00h. conjuntament amb l’anomenada processó de les tres gràcies del dijous a les 14:00h declarada Festa Tradicional d’Interès Nacional i la processó del Sant Enterrament el mateix Divendres Sant a les 20 hores són els tres actes més importants de la Setmana Santa a Reus.
La processó del silenci.
La processó del Silenci recorre la nit del Dijous Sant els carrers de la ciutat en la més absoluta foscor.
La processó del Silenci recorre la nit del Dijous Sant els carrers de la ciutat en la més absoluta foscor, només il·luminats per les atxes que porten els confrares. Destaca el contrast del silenci amb el so sord dels timbals. Des de la parròquia de Sant Francesc d’Assís (carrer Tarragona de Reus), a les 11 en punt de la nit el repic de campanes de l’església dóna sortida a l’acte. El motiu de la processó és el trasllat dels passos fins a l’església de Sant Joan on finalitza, per poder assistir al Via Crucis de la matinada del Divendres Sant.
La comitiva es trasllada fins a la Prioral de Sant Pere, on s’oficia el sermó de les set paraules (Funció de l’Agonia).
El Divendres Sant a les 11.30 h la imatge de Jesucrist surt de l’església de la Puríssima Sang acompanyada del bon i el mal lladre (representats per dues persones vestides amb armadures del sXVII) els “armats”, natzarens i l’Escolania i la capella de cantaires i músics del Sant Crist de la Sang, que interpreten el tradicional Vexilla Regis “. La comitiva es trasllada fins a la Prioral de Sant Pere, on s’oficia el sermó de les set paraules (Funció de l’Agonia).
La processó de les tres gràcies a Reus
En acabar aquest acte religiós es produeix el retorn en processó del Sant Crist de la Sang al seu Temple titular coneguda com la processó de les tres gràcies. L’arribada de la imatge és el moment més emotiu, solemne i tradicional de la Setmana Santa reusenca. Quan els armats, que encapçalen la processó, entren a la plaça de la Sang es produeix un silenci que serà trencat pel so de les seves llances colpejant amb força el terra i fent el tradicional pas de la “cadena”.
Quan el Capità Manaies colpeja tres vegades amb la seva llança la porta del temple s’obren les portes.
Quan el Capità Manaies colpeja tres vegades amb la seva llança la porta del temple s’obren les portes. Quan el Sant Crist entra a la plaça, els armats deixaran de colpejar, després d’escoltar les ordres de la corneta i l’Escolania i capella del Sant Crist entonaran el “Vexilla Regis”. El Sant Crist portat pel clavari a l’entrada del Temple es girarà cara als tres vessants de la plaça i, coincidint amb aquest moment, segons la tradició, els devots poden fer tres peticions (Tres Gràcies) al Sant Crist.
Quan acabi de girar per última vegada i procedeixi a entrar al temple, una persona espontània entre els assistents crida: “¡Viva Crist Rei”, i el poble li respon amb un: “Viva” i es canta el Credo.
Quan acabi de girar per última vegada i procedeixi a entrar al temple, una persona espontània entre els assistents crida: “¡Viva Crist Rei”, i el poble li respon amb un: “Viva” i es canta el Credo. Sembla que aquest acte emblemàtic té el seu origen en el Divendres Sant de 1907, quan el clavari Josep Colom Marçà es va aturar abans d’entrar al temple i va girar el Sant Crist per tal que els reusencs concentrats a la plaça el poguessin veure. El mateix Divendres Sant a les 20 hores, des de la Prioral de Sant Pere, surt la processó del Sant Enterrament també coneguda com la llarga en la que participen les 18 congregacions de la ciutat amb 19 passos, i la Cohort Romana.
Fotos: Rogelio Portal